logo bip.gov.pl

 Urząd Gminy KRUSZYNA

www.kruszyna.pl  
Instrukcja obsługi Rejestr zmian Statystyka odwiedzin
 Organy / Komisje Rady / Komisja Rewizyjna / Przedmiot działania
1.

Komisja Rewizyjna

  1. Komisja Rewizyjna Rady Gminy Kruszyna (zwana dalej Komisją) jest stałą komisją powoływaną w celu kontrolowania działalności Wójta Gminy, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych Gminy.
  2. Komisja podlega Radzie Gminy.
  3. Celem działań kontrolnych jest dostarczenie Radzie informacji niezbędnych do oceny działalności Wójta i gminnych jednostek organizacyjnych, zapobieganie niekorzystnym zjawiskom w działalności kontrolowanych jednostek oraz pomoc w usuwaniu tych zjawisk.
  4. Komisja bada i ocenia na polecenie Rady, materiały z kontroli działalności Wójta i jednostek organizacyjnych Gminy, dokonywanych przez inne podmioty. Powyższe dotyczy także materiałów z kontroli zewnętrznych.
  5. Komisja wydaje opinie w przypadkach i na zasadach określonych w ustawach i w niniejszym rozdziale.
  6. Komisja składa się z: Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego i jednego członka, wybieranych wyłącznie spośród radnych uchwałą Rady podejmowaną zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.
  7. Odwołanie członków Komisji następuje na zasadach określonych w ust. 1.
  8. W skład Komisji nie mogą być powoływani radni pełniący funkcje Przewodniczącego Rady i Wiceprzewodniczącego Rady.
  9. W miarę możliwości, Rada powinna unikać powoływania do składu Komisji radnych zatrudnionych w ramach stosunku pracy w gminnych jednostkach organizacyjnych.
  10. Mandat członka Komisji wygasa w przypadku wygaśnięcia mandatu radnego, wyboru członka Komisji na Przewodniczącego lub Zastępcę Przewodniczącego Rady.
  11. Przewodniczący Komisji organizuje pracę Komisji i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komisji lub niemożności działania, jego zadania wykonuje Zastępca Przewodniczącego Komisji.
  12. Członkowie Komisji podlegają wyłączeniu od udziału w działaniach komisji, w sprawach, w których może powstać podejrzenie i och stronniczość lub interesowność.
  13. W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego lub członka Komisji decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji.
  14. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji decyduje Rada.
  15. Wyłączony członek Komisji może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu z Rady - w terminie 3 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.
  16. W sprawach nie uregulowanych w Regulaminie stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 Kodeksu postępowania administracyjnego.
  17. Komisja, kontroluje działalność Wójta i jednostek organizacyjnych oraz pomocniczych Gminy pod względem:
  18. legalności,
  19. gospodarności,
  20. rzetelności,
  21. celowości,
  22. zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.
  23. Komisja, kontrolując działalność Wójta i jednostek organizacyjnych Gminy, bada w szczególności gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu Gminy.
  24. Komisja wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.
  25. Komisja przeprowadza następujące rodzaje kontroli:
    1. kompleksowe - obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
    2. problemowe - obejmujące wybrane zagadnienia z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
    3. sprawdzające - podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania jednostki.
  26. Komisja przeprowadza kontrole kompleksowe w zakresie ustalonym w planie pracy Komisji zatwierdzonym przez Radę.
  27. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli kompleksowej nie objętej zatwierdzonym planem pracy Komisji.
  28. Komisja może przeprowadzić kontrole problemowe i sprawdzające także wówczas, gdy nie są one objęte zatwierdzonym planem pracy Komisji.
  29. Kontrola kompleksowa nie powinna trwać dłużej niż 10 dni roboczych, a kontrole problemowe i sprawdzające - nie dłużej niż 3 dni robocze.
  30. Kontroli Komisji nie podlegają zamierzenia przed ich zrealizowaniem, co w szczególności dotyczy projektów dokumentów mających stanowić podstawę określonych działań (kontrola wstępna).
  31. Rada może nakazać Komisji nierozpoczynanie kontroli, a także przerwanie kontroli przeprowadzonej przez Komisję. Powyższe dotyczy także wykonywania poszczególnych czynności kontrolnych.
  32. Rada może nakazać rozszerzenie lub zwężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
  33. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 2 wykonywane są niezwłocznie.
  34. Komisja jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i kontroli problemowych oraz sprawdzających.
  35. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocena kontrolowanej działalności wg kryteriów określonych w §69 ust. 1.
  36. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
  37. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.
  38. Kontroli kompleksowych dokonują w imieniu Komisji zespoły kontrolne składające się co najmniej z dwóch członków Komisji.
  39. Kontrole problemowe i sprawdzające mogą być przeprowadzane przez jednego członka Komisji.
  40. Kontrole (z zastrzeżeniem ust. 5) przeprowadza się na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli osoby (osobę) wydelegowane do przeprowadzenia kontroli.
  41. Kontrolujący zobowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o którym mowa w ust. 3 oraz dowody osobiste.
  42. W przypadkach nie cierpiących zwłoki, każdy z członków Komisji może przystąpić do kontroli problemowej bez wcześniejszej uchwały Komisji oraz upoważnienia, o którym mowa w ust. 3. Za przypadki nie cierpiące zwłoki uważa się w szczególności sytuacje w których członek Komisji poweźmie uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub gdy zachodzą przesłanki pozwalające przypuszczać iż niezwłoczne przeprowadzenie kontroli pozwoli uniknąć niebezpieczeństwa dla zdrowia lub życia ludzkiego lub też zapobiec powstaniu znacznych strat materialnych w mieniu gminnym.
  43. W przypadku podjęcia działań kontrolnych, o których mowa w ust. 5, kontrolujący jest obowiązany zwrócić się - w najkrótszym możliwym terminie - do Przewodniczącego, o wyrażenie zgody na ich kontynuowanie.
  44. W przypadku nie zwrócenia się o wyrażenia zgody, lub też odmowy wyrażenia zgody, o której mowa w ust. 6, kontrolujący niezwłocznie przerywa kontrolę, sporządzając notkę z podjętych działań, która podlega włączeniu do akt Komisji.
  45. W razie podjęcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Wójta, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
  46. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Wójta, kontrolujący zawiadamia o tym Przewodniczącego Rady.
  47. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki niezbędne dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
  48. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwienia kontrolującym wstępu do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
  49. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
  50. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych niż określone w ust. 3.
  51. Zasady udostępniania wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową regulują powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
  52. Obowiązki przypisane w §76 kierownikowi kontrolowanego podmiotu, mogą być wykonane za pośrednictwem podległych mu pracowników.
  53. Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.
  54. Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli - najpóźniej w terminie 3 dni od daty jej zakończenia - protokół pokontrolny, obejmujący:
    1. nazwę i oddział kontrolowanego podmiotu,
    2. imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),
    3. daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
    4. określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
    5. imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,
    6. przebieg i wyniki czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,
    7. datę i miejsce podpisania protokołu,
    8. podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy,
    9. protokół pokontrolny może zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości
  55. W przypadku odmowy podpisania przez kierownika kontrolowanego podmiotu lub części kontrolujących, osoby te są obowiązane do złożenia - w terminie 3 dni od daty odmowy -pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
  56. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji. Jeżeli podpisania protokołu odmówił Przewodniczący Komisji, składa on - na zasadach wyżej podanych -wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady.
  57. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego Rady uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
  58. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.
  59. Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu - otrzymują : Przewodniczący Rady, Przewodniczący Komisji i kierownik kontrolowanego podmiotu.
  60. Komisja opiniuje wykonanie budżetu Gminy i występuje z wnioskiem do Rady w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi.
  61. Przewodniczący Komisji przedkłada opinię i wniosek, o którym mowa w ust. 1 na ręce Przewodniczącego Rady w terminie określonym w §53.
  62. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 Przewodniczący Komisji przesyła do zaopiniowania Regionalnej Izbie Obrachunkowej najpóźniej w terminie do dnia 20 marca.
  63. Przewodniczący Komisji przedkłada opinie w sprawach, o których mowa w ust. 1 na ręce Przewodniczącego Rady w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnej prośby o opinię do organu Gminy.
  64. Komisja opiniuje na piśmie wniosek o odwołanie Wójta.
  65. Komisja wydaje opinie w sprawach określonych w uchwałach Rady.
  66. Przewodniczący Komisji przedkłada opinie, o których mowa w ust. 1, 2, 3 na ręce Przewodniczącego Rady w terminie 14 dni od daty otrzymania pisemnego wniosku w tej sprawie.
  67. Komisja przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku.
  68. Plan przedłożony Radzie musi zawierać co najmniej:
    1. terminy odbywania posiedzeń,
    2. terminy i wykaz jednostek, które zostaną poddane kontroli kompleksowej.
  69. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy komisji. Komisja może przystąpić do wykonywania kontroli kompleksowych po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.
  70. Komisja składa Radzie - w terminie 31 stycznia każdego roku - roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.
  71. Sprawozdanie powinno zawierać:
    1. liczbę, przedmiot, miejsca, rodzaj i czas przeprowadzonych kontroli,
    2. wykaz najważniejszych nieprawidłowości wykrytych w toku kontroli,
    3. wykaz uchwał podjętych przez Komisję,
    4. wykaz wyłączeń, o których mowa w §68,
    5. analizę kontroli dokonanych przez inne podmioty wraz z najważniejszymi wnioskami wynikającymi z tych kontroli.
  72. Poza przypadkiem określonym w ust. 1, Komisja składa sprawozdanie ze swej działalności po podjęciu stosownej uchwały Rady, określającej przedmiot i termin złożenia sprawozdania.
  73. Ocenę wykonania budżetu Gminy za rok ubiegły oraz wniosek w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Wójtowi Gminy, Komisja przedkłada Radzie w terminach przyjętych dla sesji rozpatrującej sprawozdanie z wykonania budżetu, nie później jednak niż do 20 marca.
  74. Komisja obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji zgodnie z planem pracy Komisji oraz w miarę potrzeb.
  75. Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia Komisji, które nie są objęte planem pracy w formie pisemnej.
  76. Posiedzenia, o jakich mowa w ust. 2 mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji, a także na pisemny wniosek:
    1. Przewodniczącego Rady,
    2. członka Komisji.
  77. Przewodniczący Rady oraz radni składają wniosek w sprawie zwołania posiedzenia Komisji i są obowiązani wskazać we wniosku przyczynę jego złożenia.
  78. Przewodniczący Komisji może zaprosić na posiedzenie Komisji:
    1. radnych nie będących członkami Komisji,
    2. osoby zaangażowane na wniosek Komisji w charakterze biegłych lub ekspertów.
  79. W posiedzeniach komisji biorą udział jej członkowie oraz zaproszone osoby.
  80. Z posiedzenia Komisji należy sporządzać protokół, który winien być podpisany przez wszystkich członków Komisji uczestniczących w posiedzeniu
  81. Uchwały Komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Komisji.
  82. Komisja podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym.
  83. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego Komisji.
  84. Obsługę biurową Komisji zapewnia Wójt.
  85. Komisja może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób, posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem działania Komisji.
  86. W przypadku, gdy skorzystanie z wyżej wskazanych środków wymaga zawarcia odrębnej umowy i dokonania wypłaty wynagrodzenia ze środków komunalnych, Przewodniczący Komisji przedstawia sprawę na posiedzeniu Rady, celem podjęcia uchwały zobowiązującej osoby zarządzające mieniem gminnym do zawarcia stosownej umowy w imieniu Gminy.
  87. Komisja może na zlecenie Rady lub też po powzięciu stosownych uchwał przez wszystkie zainteresowane komisje, współdziałać w wykonywaniu funkcji kontrolnej i innymi komisjami Rady, w zakresie ich właściwości rzeczowej.
  88. Współdziałanie może polegać w szczególności na wymianie uwag, informacji i doświadczeń dotyczących działalności kontrolnej oraz na przeprowadzeniu wspólnych kontroli przez członków Komisji Rewizyjnej i radnych - członków innych komisji Rady.
  89. Przewodniczący Rady zapewnia koordynację współdziałania poszczególnych komisji w celu właściwego ich ukierunkowania, zapewnienia skuteczności działania oraz unikania zbędnych kontroli.
  90. Komisja może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub przez inne organy kontroli.

Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy
Za treść odpowiada: Sekretarz Gminy
Osoba, która wprowadziła dane: Piotr Włodarczyk
Data wytworzenia informacji: 2003-04-23
Data udostępnienia informacji w BIP: 2003-04-23
Data ostatniej aktualizacji: 2009-04-28 08:24

rejestr zmian publikacji »


Dostępne podkategorie w obrębie tej kategorii:
 Przedmiot działania
 Skład osobowy
wersja do druku drukuj
top
Realizacja "Akcess-Net" Pomoc  

test WCAG 2.0 (Level AA) Totally Valid HTML5 Totally Valid WCAG 2.0 AAA